کاهش وزن زیاد چه اثراتی روی بدن می‌گذارد؟

10-Golden-Rules-for-Safe-and-Effective-Weight-Loss«لاغری بهتر است یا چاقی؟» مسلما کاهش وزن مزایای فراوانی دارد. اگر ۱۰ تا ۱۵ کیلو از اضافه وزن‌تان را کم کنید، انرژی‌تان برای انجام فعالیت‌های روزانه بیشتر می‌شود، از اینکه می‌توانید انواع و اقسام لباس‌ها را بپوشید، احساس خوبی دارید و خیلی چیزهای دیگر در حالیکه چاقی شما را در معرض ابتلا به دیابت، افسردگی، آپنه خواب، دردهای کمر و زانو، بیماری‌های قلبی و عروقی و بعضی سرطان‌ها قرار می‌دهد. با این وجود از دست دادن مقدار زیادی از وزن بدن می‌تواند عوارض مختلفی را به دنبال داشته باشد که اگر خیلی چاق هستید و قصد دارید رژیم بگیرید، باید خودتان را برای این عوارض آماده کنید. در غیر این صورت اگر در حین کاهش وزن با آنها مواجه شوید ممکن است انگیزه لازم را برای ادامه مسیر از دست بدهید یا احساس کنید که لاغر شدن ارزشش را ندارد!

شل شدن پوست

متاسفانه با از بین رفتن چربی‌ها پوست بدن خود به خود سفت نمی‌شود. بنابراین وقتی میزان وزنی که از دست دادید زیاد باشد، طبیعی است که با حجم نه‌چندان کمی از پوست‌های شل و آویزان شده در ناحیه شکم، سینه، زیربغل و… مواجه می‌شوید. علتش هم این است که وقتی چاق بودید، پوستتان کش آمده تا حجم‌های اضافی را بپوشاند. درحالیکه وقتی لاغر می‌شوید، احتمالا پوست‌تان الاستیسیته لازم را برای بازگشت به حالت قبل ندارد. میزان افتادگی پوست پس از کاهش وزن زیاد به عواملی مثل سن، میزان وزن از دست رفته و همچنین تعداد دفعاتی دارد که لاغر شدید و دوباره اضافه وزن پیدا کردید.

راه حل چیست؟

اگر کاهش وزن شما شدید بوده (به عنوان مثال کاهش وزن ناشی از جراحی چاقی و…)، احتمالا جراحی پلاستیک تنها راهی است که می‌تواند ظاهر پوست شما را بهتر کند، اما اگر فقط کمی دچار شلی و افتادگی پوست شده‌اید با عضله سازی می‌توانید بدنی سفت داشته باشید. برای این کار داشتن یک جفت دمبل، سی دقیقه وقت آزاد سه بار در هفته و کمی انگیزه کافی است.

افسردگی

وزن کم کردید و حالا احساس می‌کنید آنقدر که باید و شاید خوشحال نیستید و از زندگی لذت نمی‌برید؟ حق با شماست! محققان می‌گویند کاهش وزن زیاد می‌تواند با افزایش احتمال افسردگی همراه باشد. اما چرا؟ مگر نه اینکه شما ۲۰-۳۰ کیلو لاغرتر شده‌اید و با پایین آمدن هر یک کیلو از وزن‌تان توی آسمان‌ها سیر می‌کردید؟ پس این احساس نارضایتی از کجا آمده است؟

محققان انگلیسی  با بررسی ۲۰۰۰ فرد بزرگسال به این نتیجه رسیده‌اند که آدم‌هایی که ۵ درصد از وزن خود را از دست می‌‌دهند، ۷۸ درصد بیش از دیگران در معرض افسردگی هستند. علتش هم این است که ما معمولا همه امیدهای‌مان را در کاهش وزن خلاصه می‌کنیم و فکر می‌کنیم با لاغر شدن خیلی از مشکلات‌مان حل می‌شود، ولی وقتی به وزن مورد نظر می‌رسیم و می‌بینیم آن مشکلات همچنان سر جای خودشان باقی‌مانده‌اند، احساس افسردگی می‌کنیم و امیدمان را از دست می‌دهیم.

راه‌حل چیست؟

خواب کافی و خوردن غذاهای سالم در شرایط گرسنگی، احتمال بروز افسردگی ناشی از کاهش شدید وزن را کم می‌کند، چون وقتی استراحت کافی دارید و خوب غذا می‌خورید، انعطاف‌پذیری‌تان هم در مقابل چالش‌های پیش رو بیشتر می‌شود. احساس غم و ناراحتی فراگیر، تمایل به جداکردن خود از دیگران و انزواطلبی، از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی که قبلا از وجودشان لذت می‌بردید و… از جمله مهم‌ترین علایم افسردگی هستند که باید حواس‌تان به آنها باشد. درضمن اگر در حال رژیم گرفتن هستید، اما دیگر دوست ندارید به باشگاه ورزشی بروید و در جمع ورزش کنید یا نسبت به شمارش کالری‌های دریافتی‌تان وسواس پیدا کردید، حتما با مشاور تغذیه مشورت کنید.

مشکلات عاطفی با همسر

اینکه شما و همسرتان با هم شروع به رژیم گرفتن برای کاهش وزن کنید، شانس موفقیت هر دو نفرتان را افزایش می‌دهد، اما محققان آمریکایی می‌گویند اگر فقط یک زوج شروع به کاهش وزن کند ـ به‌خصوص اگر وزنی که از دست می‌دهد، زیاد باشد ـ احتمالا در روابط خود با همسرش دچار مشکل می‌شود. علتش هم این است که رژیم و کاهش وزن مستلزم یک‌سری تغییرات اساسی در سبک زندگی و عادات روزانه است. تصور کنید همسرتان جزو آدم‌هایی است که عاشق فست‌فود هستند و دوست دارد هفته‌ای چند بار بیرون از منزل غذا بخورد یا اگر نوشابه نخورد غذا از گلویش پایین نمی‌رود، اما شما به خاطر رژیم‌تان نمی‌توانید او را همراهی کنید. همین مساله به راحتی می‌تواند باعث بروز اختلاف میان شما شود. درواقع روان‌شناسان می‌گویند وقتی یکی از زوجین وزن زیادی کم می‌کند، دیگری ممکن است دچار احساس حسادت یا گناه شده و یا تصور کند که همسرش نسبت به او بی‌توجه شده است.

راه‌حل چیست؟

به همسرتان توضیح دهید که چرا کاهش وزن برای شما اهمیت دارد، چون اگر انگیزه شما را درک کند، احتمال بیشتری دارد که در این مسیر از شما حمایت کند. البته مدام به او اصرار نکنید که با هم باشگاه بروید یا ورزش کنید، چون ممکن است اصرار شما را به عنوان روش جدیدی برای غر زدن تعبیر کند!

دردهای شکمی

افرادی که خیلی سریع وزن زیادی را کم می‌کنند، در معرض ابتلا به سنگ‌های کیسه صفرا هستند که می‌تواند دردهای ناحیه شکم را ایجاد کند. البته تا وقتی که این سنگ‌ها مجرای صفراوی را نبسته باشند، دردی ایجاد نمی‌کند هر چند که به علت از دست رفتن بیش از حد آب و مایعات بدن به وجود می‌آیند.

راه‌حل چیست؟

چربی را به طور کامل از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید. بدن شما به‌ویژه کیسه صفرا برای حفظ عملکرد طبیعی خود به صفرا نیاز دارد و چاقی شکمی شما هم تنها مربوط به خوردن چربی نیست، بلکه به خاطر کالری‌های اضافه‌ای که در رژیم‌تان دریافت می‌کنید، به وجود آمده است. مصرف آب و مایعات کافی در طول روز را فراموش نکنید و اگر به دنبال رژیم‌های طولانی دچار دردهای شکمی شدید، تهوع و تب شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: مستانه تابش/ همشهری تندرستی