کدام رژیم ها به درد کاهش وزن نمی خورد؟!

44A412A8-4D4B-4A54-B89B-5B952D9315B4اگر آخرین بار رژیم غذایی‌تان به اینجا ختم شد که خودتان را با دو دست توی بسته چیپس یا دهان پر از سیب‌زمینی سرخ‌کرده غافلگیر کردید، نگران نباشید؛ این شما نیستید که ایراد دارید، اشکال از رژیم‌تان است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که همه رژیم‌ها نمی‌توانند به کاهش وزن و تناسب اندام ختم شوند و هر کس با رژیمی لاغر می‌شود که واقعا می‌تواند به آن بچسبد و در طولانی‌مدت آن را رعایت کند. متاسفانه به نظر می‌رسد اغلب ما استعداد عجیبی برای دنبال کردن رژیم‌هایی داریم که در درازمدت برای‌مان قابل اجرا نیستند و نمی‌توانیم به آنها وفادار بمانیم. خب از کجا بفهمیم که یک برنامه غذایی خاص به دردمان می‌خورد یا ما را توی یک دردسر درست و حسابی می‌اندازد؟ نشانه‌های زیر را از یاد نبرید.

 

  1. رژیم به شدت کم کالری است

فرقی نمی‌کند که قرار است چه نوع رژیم غذایی بگیرید؛ چون هر برنامه غذایی که باعث شود کمتر از ۱۲۰۰ کیلوکالری غذا بخورید، می‌تواند برای‌تان عوارض جسمانی خاصی داشته باشد. اغلب خانم‌ها حتی در شرایطی که می‌خواهند وزن کم کنند باید روزی ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ کیلوکالری غذا بخورند وگرنه دچار احساس گرسنگی شدید و خستگی و ضعف می‌شوند. علاوه‌بر این رژیم‌های کم‌کالری بدن شما را وارد فاز گرسنگی مزمن می‌کند و باعث می‌شود به جای چربی، عضله بسوزانید.

  1. رژیمی که یکی از گروه‌های غذایی را به طور کامل ممنوع می‌‌کند

لطفا به گورخر فکر نکنید! چطور شد؟ دارید به گورخر فکر می‌کنید؟ در رژیم‌هایی که یک گروه غذایی خاص را به طور کامل ممنوع می‌کنند، دقیقا همین اتفاق می‌افتد؛ یعنی وقتی قرار است ماده غذایی خاصی را نخورید، تمایل‌تان به مصرف آن افزایش پیدا می‌کند. البته بحث آلرژی یا حساسیت به یک ماده غذایی خاص، کاملا متفاوت است و ربطی به این قضیه ندارد، اما اگر حساسیت به گلوتن، میوه، غلات کامل و… ندارید، هیچ دلیلی هم وجود ندارد که برای چند کیلو کاهش وزن، این مواد غذایی را از رژیم‌تان حذف کنید. فقط باید جلوی ناخنک زدن‌ها و ریزه‌خواری‌ها را بگیرید تا بتوانید به تناسب اندام برسید.

  1. رژیم با سبک زندگی شما هم‌خوان نیست

اگر آدم پرمشغله‌ای هستید و روزهایتان خیلی شلوغ و پراسترس است یا اگر کارتان جای ثابتی ندارد و مدام در رفت و آمد هستید، رژیم‌هایی که حاوی غذاهای خاص هستند و باید ساعت‌های طولانی برای آماده کردن خوراکی‌های آن وقت صرف کنید، اصلا به دردتان نمی‌خورد. یا اگر عاشق این هستید که بیرون بروید و با دوستان‌تان غذا بخورید، رژیمی که شما را از خوردن غذا در رستوران منع کند، قطعا به نتیجه نمی‌رسد. پس هر وقت که می‌خواهید یک رژیم غذایی خاص را شروع کنید، اول از خودتان بپرسید که آیا این رژیم غذایی می‌تواند با سبک زندگی روزانه شما مطابقت داشته باشد؟ اگر پاسخ «نه» بود، دورش را خط بکشید.

  1. باید در روزهای متوالی فقط یک نوع ماده غذایی خاص را استفاده کنید

تنوع، ادویه زندگی است. تنوع غذایی را از یک رژیم بگیرید تا ببینید که چطور محکوم به شکست می‌شود. اگر برنامه غذایی کاهش وزن به شما اجازه ندهد که ترکیبی از غذاهای مختلف را امتحان کنید، خیلی زود حوصله‌تان سر می‌رود و اینجوری است که باید فاتحه رژیم را خواند.

 منبع: همشهری تندرستی