گرمازدگی و بیماری ناشی از گرما

گرمازدگیبیماری ناشی از گرما یک مرحله قبل از گرمازدگی است. در این متن این دو اصطلاح معادل هم بکار برده می شوند اما بیشتر بحث در مورد بیماری وابسته به گرما است که می تواند بعد از قرار گرفتن در معرض دمای زیاد ایجاد شود و اغلب با کم آبی بدن همراه است.

دو نوع گرمازدگی وجود دارد:
تخلیه آب بدن: علائم شامل تشنگی بیش از حد، ضعف، سردرد و از دست دادن هوشیاری است.
کاهش نمک بدن: علائم آن شامل تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات و سرگیجه است.

شایع ترین علائم و نشانه ها شامل موارد زیر است:
گیجی
ادرار به رنگ تیره (نشانه کم آبی)
سرگیجه
غش
خستگی
سردرد
گرفتگی عضلات یا شکم
حالت تهوع ، استفراغ یا اسهال
پوست رنگ پریده
تعریق فراوان
ضربان قلب سریع

درمان:
اگر شما یا هر شخص دیگری علائم گرمازدگی دارید، لازم است که سریعاً از گرما خارج شوید و در نزدیکترین مکان خنک و سایه دار یا ترجیحاً در یک اتاق با تهویه مطبوع استراحت کنید.

سایر راهکارهای پیشنهادی عبارتند از:
برای جایگزینی نمک از دست رفته مقدار زیادی مایعات، به خصوص نوشیدنی های ورزشی بنوشید (از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید).
هر نوع لباس محکم یا غیر ضروری را خارج کنید.

دوش بگیرید یا با آب خنک بدن خود را شستشو دهید.

از سایر اقدامات خنک کننده مانند پنکه یا حوله یخ استفاده کنید.

اگر چنین تدابیری در مدت ۱۵ دقیقه نتوانستند به بهبود کمک کنند، به دنبال کمک های پزشکی فوری باشید.

عوامل خطر
شاخص گرمایی: گرمازدگی به شدت با شاخص گرمایی مرتبط است، این شاخص نشان دهنده احساس گرمای شماست وقتی اثرات رطوبت نسبی و دمای هوا با هم ترکیب می شوند. رطوبت نسبی ۶۰٪ یا بیشتر مانع تبخیر عرق می شود در نتیجه توانایی بدن در خنک شدن کاهش می یابد.

سن: نوزادان و کودکان تا سن ۴ سالگی و بزرگسالان بالای ۶۵ سال به ویژه آسیب پذیر هستند.

شرایط خاص سلامتی: این موارد شامل بیماری های قلبی، ریه یا کلیه، چاقی یا کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابت، بیماری سلول داسی، الکلیسم و هر شرایطی است که باعث تب می شود.

داروها: شامل بعضی از داروهای موجود در دسته های زیر است: داروهای ادرارآور، آرام بخش، محرک، داروهای کنترل فشار خون و …

پیشگیری:
هنگامی که شاخص گرمایی بالاست، بهتر است در محیط های با هوای خنک بمانید. اگر لازم است به بیرون از خانه بروید، می توانید با انجام این مراحل از گرما زدگی پیشگیری کنید:
از لباس های سبک، رنگی روشن، گشاد و کلاه آفتاب گیر استفاده کنید.
از ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.
مایعات اضافی بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی، مقدار زیادی آب، آب میوه یا آب سبزیجات در روز بنوشید. از آنجا که بیماری ناشی از گرما همچنین می تواند ناشی از کاهش نمک باشد، ممکن است توصیه شود در دوره هایی از گرما و رطوبت شدید یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت جایگزین آب کنید.

توصیه عمومی برای کسانی که ورزش متوسط ​​و شدید دارند، نوشیدن یک تا دو لیوان مایعات دو تا سه ساعت قبل از ورزش است و درست قبل از شروع ورزش، مصرف یک لیوان آب یا نوشیدنی ورزشی توصیه می شود. در حین ورزش، باید حدود یک لیوان آب هر ۲۰ دقیقه یکبار مصرف شود حتی اگر احساس تشنگی نکنید. بعد از ورزش نیز به نوشیدن آب و مایعات ادامه دهید.

در روزهای گرم بخصوص اگر دسترسی به مایعات کافی ندارید از نوشیدنی های حاوی کافئین یا الکل خودداری کنید، زیرا هر دو این مواد می توانند باعث از دست دادن مایعات بیشتری شوند و گرمازدگی را بدتر کنند. اگر مبتلا به بیماری هستید که در رژیم غذایی شما مایعات محدود شده است، قبل از افزایش مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنید.