۱۰۰۰۰ گام معادل چند کیلو کالری است؟

تعداد گامپیاده روی منظم فواید زیادی دارد سلامت ذهنی، بهبود پوکی استخوان، بهبود کیفیت زندگی، کاهش اضطراب و افسردگی، کاهش وزن و … همه از فواید فعالیت جسمانی منظم است.

اخیراً ۱۰ هزار گام در روز به عنوان یک هدف فعالیت فیزیکی طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از منابع علمی حداقل ۳۰ دقیقه در روز،  ۵ روز در هفته را برای فعالیت توصیه می کنند اما با برداشتن ۱۰ هزار گام در روز احتمالاً همه فواید ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته را کسب خواهید کرد.

با برداشتن ۱۰ هزار گام چه مقدار انرژی مصرف می‌کنید؟

 برای تعیین کالری سوزانده شده، چند شاخص اهمیت دارد:

  • وزن فرد: هر چه وزن بالاتر باشد، انرژی لازم برای جابجایی بیشتر می شود و کالری مصرفی حین ورزش افزایش می‌یابد.
  • سرعت پیاده روی: هر چه سرعت گامها بالاتر باشد، کالری مصرفی آن نیز بالاتر خواهد رفت.

با یک مثال درک این مسئله را ساده تر کنیم: اگر یک فرد ۶۰ کیلوگرمی ۱۰ هزار گام را با سرعت ۳ تا ۵ کیلومتر در ساعت برود، در کل حدود ۲۰۰ کالری می سوزاند در حالی که یک فرد ۱۰۰ کیلوگرمی اگر  این ۱۰ هزار گام را با سرعت ۸ کیلومتر در ساعت برود، حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ کالری می سوزاند. همانطور که می بینید این اعداد اختلاف قابل توجهی دارند.

به طور متوسط هر ۲ تا ۳ هزار گام با سرعت متوسط در فردی با وزن حدود ۷۰ کیلوگرم، ۱۰۰ کیلو کالری می‌سوزاند.