۶ روش طبیعی و بی خطر افزایش هورمون رشد (HGH)

هورمون رشدهورمون رشد از غده هیپوفیز ترشح می شود. روند افزایش رشد قدی در نوجوانان با تحریک این هورمون بیشتر می شود. این هورمون در ورزشکاران در بهبود ترکیب بدنی، افزایش قدرت عضلانی و افزایش حجم عضله نقش دارد. کمبود این هورمون ممکن است سبب تجمع بافت چربی در بدن شود.  برخی از ورزشکاران جهت استفاده از فواید این هورمون، آن را به صورت مصنوعی تزریق می کنند که البته به دلیل ایجاد اختلال در تنظیم هورمون های طبیعی عوارضی به دنبال خواهد داشت اما راههای طبیعی و بدون عارضه ای برای افزایش ترشح این هورمون وجود دارد.

۱. کاهش چربی بدن

کم کردن بافت چربی بخصوص چربی اطراف شکم و پهلو یکی از روش های تحریک ترشح هورمون رشد است.

۲. دوره های کم کالری متناوب

نمونه این نوع رژیم ها نوع ۲-۵ است که دو روز در هفته رژیم کالری بسیار پایین حدود ۵۰۰ تجویز می شود. البته این نوع رژیم ها باید به درستی تنظیم شود چون ممکن است ناشتایی طولانی در طول روز نتایج معکوس داشته، منجر به کاهش سوخت و ساز شود.

۳. کاهش مصرف شکر و کربوهیدرات

هورمون انسولین دشمن هورمون رشد است. مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات با جذب سریع و شکر بالا باعث ترشح انسولین و در پی آن کاهش ترشح هورمون رشد می شود.

۴. اجتناب از پرخوری قبل از خواب

ترشح هورمون رشد در طی خواب شبانه بیشتر است. بنابراین مصرف مواد غذایی سنگین و پر کربوهیدرات بلافاصله قبل از خواب ممکن است باعث ترشح هورمون انسولین و مهار ترشح هورمون رشد شود.

۵. ورزش با شدت بالا

ورزش باعث تحریک هورمون رشد می شود. ورزش های با شدت بالا تحریک بیشتری در ترشح هورمون رشد دارند. بیشترین تحریک بعد از تمرینات قدرتی با وزنه دیده شده است.

۶. خواب کافی

۷ تا ۱۰ ساعت خواب آرام و در محیط راحت ترشح هورمون رشد را بهبود می بخشد.