۹ روش طلایی برای افزایش متابولیسم بدن

افزایش متابولیسمبرخی از افراد به صورت ژنتیکی سوخت و ساز بالایی دارند. مردان هم نسبت به زنان متابولیسم بالاتری دارند. همچنین افزایش سن بخصوص پس از ۴۰ سالگی سوخت و ساز را کاهش می دهد. مواردی که ذکر شد قابل انتخاب نیست اما روش هایی هستند که با کمک آن ها می توانید سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید:

۱. عضله بسازید

بافت عضلانی نسبت به بافت چربی سوخت و ساز بالاتری دارد. هرچه مقدار عضلات خود را با تمرینات قدرتی افزایش دهید، متابولیسم بدن بالاتر خواهد رفت.

 

۲. تمرینات هوازی در ترکیب با تمرینات شدت بالا

تمرینات هوازی بهترین انتخاب برای چربی سوزی هستند و تا چند ساعت پس از پایان جلسه ورزشی نیز چربی سوزی ادامه دارد. می توانید بین تمرینات هوازی چند دقیقه با شدت بالا تمرین کنید تا سوخت و ساز به میزان بیشتری افزایش یابد.

 

۳. آب و مایعات بیشتری مصرف کنید

بدنی که آب کافی ندارد، دچار کاهش سوخت و ساز می شود چون آب در واکنش های شیمیایی بدن نقش مهمی دارد. مصرف ۸ لیوان و بیشتر آب و مایعات در روز سوخت و ساز شما را افزایش می دهد.

 

۴. نوشیدنی های انرژی زا

این نوع نوشیدنی ها به علت داشتن کافیین و اسید آمینه تورین می توانند سوخت و ساز را افزایش دهند.

 

۵. وعده ها و میان وعده های منظم

بیش از ۳ تا ۴ ساعت معده خود را خالی نگه ندارید، حتی اگر سرگرم کار هستید و وقت کافی ندارید. مطالعات نشان داده است افرادیکه عادت به مصرف میان وعده دارند، وعده های اصلی غذایی را با حجم کمتری مصرف می کنند و سوخت و ساز بالاتری دارند.

 

۶. اویه جات

مصرف ادویه جات بخصوص انواع تند مثل فلفل قرمز متابولیسم را افزایش می دهد.

 

۷. پروتیین مصرف کنید

مصرف مواد غذایی حاوی پروتیین مثل انواع گوشت و لبنیات سوخت و ساز را افزایش می دهد. مواد پروتیینی حین هضم و جذب گرمای بیشتری آزاد می کنند و کالری بیشتری می سوزانند.

 

۸. قهوه، چای و چای سبز مصرف کنید

این نوع نوشیدنی ها علاوه بر اینکه سوخت و ساز را افزایش می دهند، شما را فعالتر می کنند و باعث می شوند کارهای  روزانه را با انرژی بیشتری انجام دهید و احساس خستگی کمتری کنید.

 

۹. از رژیم های بسیار کم کالری پرهیز کنید

رژیم های کم کالری بدن را وادار به کاهش سوخت و ساز می کنند. دریافت روزانه کمتر از ۱۲۰۰ کیلوکالری در زنان و کمتر از ۱۸۰۰ کیلوکالری در مردان در طولانی مدت خطر کاهش سوخت و ساز را به دنبال دارد.