۱۲ دلیل متابولیسم یا سوخت و ساز پایین

متابولیسم پاییناگر علی رغم رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش وزن کم نمی کنید احتمالاً سوخت و ساز پایینی دارید. در اینجا ۱۲ دلیل عمده آن ذکر شده است:

  1. وراثت: متأسفانه برای این مشکل راه حلی وجود ندارد اما نا امید نشوید چون رعایت باقی موارد که در ادامه آمده است، می تواند بر ژن ها غلبه کند.
  2. هورمون ها: هورمون های مهمی هستند که می توانند سوخت وساز بدن را کنترل کنند. استرس می تواند یکی از عوامل مهم کاهش سوخت وساز باشد. انجام آزمایشات منظم مثل بررسی تیرویید و سطح قند خون مهم است.
  3. خواب ناکافی: شب بیدارها یا افرادی که خواب ناکافی دارند، در معرض کاهش متابولیسم و اضافه وزن هستند.
  4. رژیم های سخت: هیچ کس با نخوردن لاغر نمی شود! درست خوردن هنری است که دیر یا زود باید یاد بگیرید.
  5. نوشیدنی ناکافی: اگر آب کافی مصرف نکنید به تدریج متابولیسم بدنتان کاهش می یابد. بعلاوه بسیاری از اوقات فقط تشنه هستید و با خوردن یک لیوان آب، هوس ریزه خواری از بین می رود. قهوه و چای و برخی از نوشیدنی های گیاهی می تواند به افزایش متابولیسم کمک کند.
  6. کلسیم ناکافی: بسیاری از افراد شیر و لبنیات را از رژیم روزانه خود حذف می کنند اما این خوراکی ها یکی از موارد مهم مؤثر بر متابولیسم است.
  7. دمای بدن: قبل از رفتن به رختخواب دمای اتاق را کمی کاهش دهید تا چربی های قهوه ای بدن بسوزد یا زمانی که هوا خنک یا سرد است، پیاده روی کنید.
  8. داروهای مصرفی: قبل از تجویز هر دارویی به پزشک خود بگویید که تحت درمان کاهش وزن هستید. گاهی یک داروی ضد حساسیت، خواب آور یا ضد بارداری، برنامه کاهش وزن شما را دچار اشکال می کند.
  9. کربوهیدرات های دوست و دشمن: کربوهیدرات رژیم غذایی خود را کاهش دهید و حجم کربوهیدرات مصرفی را از انواع با فیبر بالا مثل نان سبوس دار انتخاب کنید.
  10. زمان غذا خوردن: حذف یک یا چند وعده روزانه به معنی کاهش متابولیسم است. در فواصل نسبتاً منظم مواد غذایی مصرف کنید.
  11. رژیم های با چربی بالا: مقاومت به انسولین، کاهش متابولیسم و خطر دیابت از پیامدهای این نوع رژیم است.
  12. بی تحرکی: اگر درمان متابولیسم پایین یک شاه کلید داشته باشد، آن ورزش و فعالیت فیزیکی است.