۱+۹ توصیه طلایی برای مانکن شدن

urlاگر برای یکبار هم که شده به فکر کاهش وزن افتاده باشید، حتما کلی ایده و پیشنهاد و توصیه از این طرف و آن طرف روی سرتان تلنبار شده است. از یک طرف همکارانتان می‌گویند اگر نان و برنج و ماکارونی نخوری، بیست کیلو آب می‌کنی. از طرف دیگر هم باشگاهی‌ها معتقدند راز لاغر شدن این است که از ۵ بعداز ظهر به بعد لب به هیچ غذایی نزنید. یکی از دوستانتان در شبکه اجتماعی قسم می‌خورد اگر دو ماه مانده به عروسی فلان دوست مشترک فقط روزی یک وعده غذا بخورید، ظرف یک هفته لباسی تن‌تان است که سه سایز از لباس فعلی‌تان کوچکتر است و شوهرتان هم که… خب، انگار عطسه هم که می‌کند، چربی‌هایش آب می‌شوند!
به نظر شما کدامیک از این روش‌ها درست است؟ اگر سر دوراهی یا بهتر بگویم چند راهی قرار گرفتید و نمی‌دانید با چه روشی برای لاغر شدن اقدام کنید، اگر اصلا دلتان نمی‌خواهد توی دام رژیم‌های غلط بیفتید و به جای کاهش وزن خودتان را گرفتار سوءتغذیه و… کنید، این راهنما را از دست ندهید.

اهداف واقع‌بینانه داشته باشید

اگر امروز تصمیم گرفتید در اسرع وقت ۲۰کیلو وزن کم کنید، احتمالا این راهنما به هیچ دردتان نمی‌خورد! کاهش وزن کوتاه‌مدت و سریع آرزوی اغلب آدمهاست؛ ولی متاسفانه متخصصان می‌گویند که این روش در کنار آسیب‌هایی که به بدن می‌زند به شدت موقتی است و بعد از قطع برنامه غذایی وزن‌هایی که از دست دادید، سرجایشان بر می‌گردند و حتی در بعضی موارد وزن جدید از وزنی که قبلا داشتید هم بالاتر است. پس اگر می‌خواهید درست و اصولی وزن کم کنید، طوری هدف‌گذاری کنید که هم واقع‌بینانه و هم برای خودتان قابل اجرا باشد. با خودتان که رودربایستی ندارید، اگر همت، وقت، انرژی و توان جسمی روزی ۲ ساعت دویدن روی تردمیل را ندارید، دائما پیش خودتان و دوست و آشنا نگویید قرار است روزی دو ساعت ورزش کنید!

هرگز بیش از حد به خودتان گرسنگی ندهید

همه ما وقتی قضاوتمان در معرض خطر باشد، نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم. گرسنگی هم یکی از آن دسته احساسات اولیه است که بدجوری قضاوت را مختل می‌کند و تقریبا به هیچ روشی هم نمی‌شود مهار یا انکارش کرد.

وقتی خیلی گرسنه هستید، نمی‌توانید دنبال غذای سالم باشید و خوراکی‌های پرکالری را که جلوی چشمتان قد علم کرده‌اند نادیده بگیرید. شایدحتی آنقدر به خودتان گرسنگی داده اید که قندتان به شدت افت کرده و حالا فقط دنبال یک مشت قند یا چند تایی آبنبات هستید تا به قول خودتان از گرسنگی نمی‌رید! این نکته درگوشی را هم یک جایی از مغزتان ذخیره کنید که وقتی در طول رژیم به خودتان گرسنگی می‌دهید، احتمال بیشتری دارد به غذاهایی ناخنک بزنید که هوس کرده‌اید و می‌دانید که چاق‌کننده‌ هستند.

برنامه‌ریزی درست غذایی، حذف نکردن وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها دقیقا همان حقه‌ای است که می‌توانید به احساس گرسنگی بزنید و به این ترتیب بیشتر غذای سالم بخورید.

بعد از ورزش درست غذا بخورید

بی تعارف بگویم که اغلب ما در مورد کالریی که حین ورزش می‌سوزانیم دچار سوءتفاهم هستیم یا مبالغه می‌کنیم. وقتی کالریی را که در حین ورزش از دست داده ایم، بیش از چیزی که واقعا بوده تخمین می‌زنیم، ب در طی روز بیشتر غذا می‌خوریم؛ چون خودمان را برای این کار محق می‌دانیم. هر چه شدت ورزش بالاتر باشد، ریسک بیشتری وجود دارد که دچار این سوء تفاهم شوید، بنابراین اگر می‌خواهید وزن کم کنید، بهتر است یک برنامه ورزشی با شدت متوسط و مداوم داشته باشید.

از قانون قرمز، نارنجی، سبز پیروی کنید

سعی کنید در هر وعده غذایی در بشقابتان حداقل یک ماده غذایی از گروه‌های مختلف مثل گوشت، لبنیات و سبزی باشد. در این شرایط دیگر جایی برای خوردن غذاهای پرکالری که هیچ ماده مغذی دیگری ندارند، باقی نمی‌ماند.

لقمه آخر غذا را نخورید

شاید برایتان خیلی عجیب باشد اگر بگوییم تنها با کنار گذاشتن یک لقمه آخر می‌توانید ۷۵ کالری یعنی تقریبا به اندازه یک عدد میوه در طول روز، صرفه‌جویی کنید و در طول سال ۵/۲ کیلوگرم لاغر تر شوید!

زیاد آب بخورید

آب برای هیدراته نگه داشتن بدن ضروری است. اگر با این نیت آب نمی‌خورید که سریع‌تر وزن از دست بدهید و لاغرتر شوید، ۱۰۰ درصد دچار سوءتفاهم شده‌اید؛ چون نخوردن آب به کم کردن چربی های اضافه کمکی نمی‌کند. البته نیاز آدم‌ها در خصوص آب با یکدیگر متفاوت است ولی اغلب متخصصان ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات را به صورت روزانه توصیه می‌کنند.

با عادت نمک ریختن روی غذا خداحافظی کنید

نمک یکی از محرک‌های قوی افزایش وزن بوده و یکی از متهمان اصلی پرونده خانم‌هایی است که وزنشان پایین نمی‌آید. نمک باعث می‌شود نفخ کنید، چاق‌تر شوید، توانایی‌تان را برای کاهش وزن از دست بدهید و بیشتر احساس گرسنگی و تشنگی کنید. در این شرایط باز هم سر میز غذا دستتان را به سمت نمکدان دراز می‌کنید؟ در ضمن یادتان باشد منظورمان از نمک فقط نمک پودری نیست هر غذایی که سدیم بالایی داشته باشد مثل غذاهای کنسروی و آماده باید در برنامه غذایی کاهش وزن محدود شود.

دور نوشابه رژیمی خط قرمز بکشید

مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه تگزاس آمریکا به تازگی اعلام کرده آنهایی که در طور روز نوشابه رژیمی می‌خورند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار دارند. خواندن این خبر برای بعضی‌ها درست مثل این است که یک دوست قدیمی از پشت به آنها خنجر زده باشد! خوردن نوشابه‌های رژیم و به طور کلی خوراکی‌های حاوی قند مصنوعی توانایی بدن برای دریافت کالری از مواد غذایی قنددار را مختل می‌کند و معنی‌اش این است که خوردن قند مصنوعی شما را به عادت پرخوری سوق می‌دهد.

هنوز برای کنار زدن قوطی نوشابه قانع نشده‌اید؟ پس بدانید که یک مطالعه دیگر نشان داده خوردن نوشابه رژیمی با افزایش ریسک ابتلا به سندرم متابولیک همراه است که از مشخصه‌های اصلی‌اش می‌توان به افزایش اندازه دور شکم، چربی خون و مقاومت به انسولین اشاره کرد.

غذا را جلوی چشمتان نگذارید

وقتی می‌خواهید غذا بخورید سعی کنید ظرف اصلی غذا جلوی چشمتان نباشد. آن را توی فر یا توی یخچال قرار دهید و خودتان از آشپزخانه بیرون بیایید و جای دیگری خارج از آن فضا غذا بخورید. به این ترتیب پیش از اینکه دوباره برای خودتان غذا بکشید، چند دقیقه وقت احتیاج دارید که از جایتان بلند شوید، به آشپزخانه بروید و…. طبیعی است که در این مدتان مغزتان کار خودش را می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد؛ اما اگر دیس غذا پیش رویتان باشد قبل از هرگونه هشدار مغزی دست دراز کرده و کفگیر دوم و سوم پلو را کشیده‌اید.

هورمون گرسنگی را گول بزنید

حتی باانگیزه‌ترین خانم‌هایی که رژیم کاهش وزن دارند هم وقتی گرسنگی طولانی‌ می‌شود، به سختی می‌توانند جلوی خودشان را بگیرند. گرلین هورمونی است که گرسنگی را در بدن ما کنترل می‌کند و اگر نتوانید به درستی این هورمون را مدیریت بکنید، باید از خیر کاهش وزن بگذرید. متخصصان تغذیه معتقدند بهترین راه‌حل برای کنترل این هورمون این است که هر ۳-۴ ساعت یک بار یک وعده غذایی کوچک بخورید؛ چون هورمون گرلین معمولا بعد از هر ۳-۴ ساعت ناشتایی به بالاترین میزان خود می‌رسد. در ضمن اگر کربوهیدرات را به طور کامل از برنامه غذایی روزانه‌تان حذف کنید، کنترل هورمون گرلین از دستتان خارج می‌شود. حذف وعده‌های غذایی از جمله شام هم یکی دیگر از راه‌هایی است که به ترشح زیاد این هورمون ختم می‌شود.

منبع: همشهری تندرستی