۳ اشتباهی که نمی‌گذارد شکم‌مان آب شود

exercise-weight-lossتمام تلاشتان را روی لاغر کردن شکمتان گذاشته‌اید؛ اما هنوز هم آن‌طور که باید و شاید از ورزش‌های موضعی جواب نگرفتید و شکمتان شل و ول و چندطبقه مانده است؟ تا به حال فکر کرده‌اید که چرا با وجود دویست دراز و نشست در روز، نتوانستید حتی یک سایز کم کنید؟ شاید وقتش رسیده که از دام روش‌های نادرست کاهش وزن موضعی بیرون بیایید.

 

  1. فرم ورزش کردنتان درهم و برهم است

فرم بدنی غلط یا به عبارت ساده‌تر انجام نادرست یک حرکت ورزشی، تمرین بدنی به شدت موثری را تبدیل به حرکتی می‌کند که فقط دل خودتان را خوش می‌کند و کوچکترین تاثیری روی چربی‌های پایدار شکمتان ندارد! یکی از این اشتباهات، انقباض عضلات گردن موقع انجام دراز و نشست است که باعث می‌شود فشار کمتری به عضلات شکم وارد شده و این عضلات به‌طور کامل منقبض نشوند و در وضعیت استراحت باقی بمانند. اشتباه دیگر این است که شما به جای استفاده از نیروی عضلانی عضلات شکم از نیروی جنبشی سایر عضلات استفاده می‌کنید که این حالت هم درواقع یک جور استراحت دادن به عضلات شکم است نه ورزش دادنشان!

شاید هم وقتی مشغول انجام حرکت‌های مختلف هستید، عضلات شکمتان را به طرف داخل نمی‌کشید، درحالیکه اگر می‌خواهید واقعا نتیجه بگیرید و شکمی صاف داشته باشید، باید دیواره شکمی‌تان را کاملا سفت و محکم نگه دارید.

  1. حرکت‌های درستی را برای ورزش کردن انتخاب نکردید

شاید باورتان نشود؛ اما یکی از بدترین ورزش‌ها برای کوچک کردن شکم «سیت آپ» یا همان دراز و نشست است، به‌خصوص اگر درست انجامش ندهید! وقتی موقع دراز و نشست گردنتان را می‌کشید و تحت فشار قرار می‌دهید، خم‌کننده‌های لگنی به جای عضلات شکمی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و همه زحمات‌تان به باد فنا می‌رود! حالا که دراز و نشست به درد نمی‌خورد، چه ورزش‌هایی برای کوچک کردن شکم پیشنهاد می‌شود؟ حرفه‌ای‌ها عاشق ورزش‌هایی هستند که بر پایه حرکات پیلاتس طراحی شده و روی عمقی‌ترین عضلات شکمی هم تاثیر می‌گذارد. انجام دادن حرکات پلانک، کرانچ‌های دوچرخه، تمرین‌ کردن با وزنه‌های کتل بل هم می‌توانند موثر باشند. این نکته درگوشی را هم به خاطر داشته باشید که اگر با توپ‌های بوسو یا توپ‌های حفظ تعادل ورزش کنید، قدرت حرکات کرانچتان بیشتر می‌شود و مجبورید فشار بیشتری به عضلات شکم و میان‌تنه وارد کنید. برای داشتن یک شکم تخت چی از این بهتر؟

  1. درست نفس نکشیده یا اصلا نفس نمی‌کشید!

آیا می‌دانستید که موقع انجام حرکت شکمی باید بیشترین تمرکزتان را روی درست نفس کشیدن بگذارید تا بهتر نتیجه بگیرید؟ معده شما دقیقا پشت دیواره شکمی‌تان قرار دارد، اگر موقع ورزش کردن درست نفس نکشید، معده‌تان به سمت جلو فشار می‌آورد و باعث می‌شود که دیواره شکمی‌تان هم با شدت بیشتری بیرون بزند و این دقیقا عکس آن چیزی است که دارید به خاطرش ورزش می‌کنید! روش درست نفش کشیدن در هنگام انجام حرکات کرانچ به این صورت است: دم برای آماده‌سازی؛ حالا نفستان را بیرون دهید، شکمتان را به سمت ستون فقرات بکشید و شروع به جمع کردن بدن کنید. نکته اساسی این است که در طول حرکت باید شکمتان سفت به سمت داخل کشیده شده باشد. کمی سخت به‌نظر می‌رسد؟ نگران نباشید؛ با یک بار انجام این حرکت اوضاع به‌خوبی دستتان می‌آید.