۴ علت مهم پرخوری

How-to-Avoid-Overeating-For-Athletesهر شب به فریزر منزل شبیخون می‌زنید و دخل بستنی‌ها را می‌آورید؟ یک ساعت بعد از خوردن ناهار باز گرسنه هستید و باید دوباره سری به بوفه دانشگاه یا محل کار بزنید؟ تا وقتی دخل چیپس یا میوه‌های خشک یا شکلات‌های روز میز را نیاورید، اعصاب‌تان آرام نمی‌شود و نمی‌توانید تمرکز کنید؟ همیشه ته جیب‌تان یک تکه شکلات نیم‌خورده پیدا می‌شود؟ خب، پس لابد می‌دانید که تلاش برای مبارزه با این پرخوری که انگار ریشه‌اش هم گرسنگی نیست، چقدر سخت است. شاید با خودتان فکر کنید که ارداه ندارید یا در برابر غذا ضعیف هستید، اما محققان تا این حد شما را مقصر نمی‌دانند، بلکه گناه را گردن یک سری فعل و انفعالات مغزی می‌اندازند که خودش را به شکل میل شدید و سیری‌ناپذیر به خوردن نشان می‌دهد. در ادامه می‌توانید چهار دلیل مهمی را بخوانید که اجازه نمی‌دهد جلوی ریزه‌خواری‌های‌تان را بگیرید.

مغزتان هورمون‌‌های استرس ترشح می‌کند و در نتیجه شما پرخوری میکنید

آیا می‌دانید که مغز در شرایط استرس‌زا باعث می‌شود مدام هوس خوراکی‌های خاصی را بکنید؟ این خوراکی‌ها به اصطلاح تبدیل به خوراکی‌های آرامش‌بخش شما می‌شوند که تا وقتی دست‌تان به آنها نرسد، مغزتان نمی‌گذارد که آرام بگیرید (احتمالا الان دارید سرتان را به نشانه تایید تکان می‌دهید و به صدها باری فکر می‌کنید که قبل از جلسه‌های کاری یا بعد از یک دعوای جانانه با همسر، سروقت شکلات و شیرینی‌های یخچال رفتید و کلک همه‌شان را کندید!)

البته همه ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چون محققان دانشگاه فلوریدا می‌گویند چربی‌های ذخیره شده در ران و شکم، پیغام‌های خاصی را به مغز مخابره می‌کند که اجازه نمی‌دهد این پاسخ استرسی مهار شود. نتیجه‌اش این است که شما هرگز احساس سیری نمی‌کنید و به‌اصطلاح همیشه چشم‌تان دنبال غذا می‌دود.

می‌خواهید بدانید که چطور می‌شود این چرخه را شکست؟ یکی از روش‌هایش کاهش دریافت کافئین در رژیم غذایی روزانه است؛ یعنی نوشیدن مقدار کمتر چای، قهوه، نوشابه، نسکافه و خوردن کمتر شکلات و…  چون کافئین پاسخ به استرس را تشدید می‌کند. بنابراین برای آرامش بیشتر به جای این انتخاب غلط، سراغ چای‌های گیاهی بروید. علاوه‌بر این سوزاندن چربی‌های اضافه شکم و ران با ورزش هم روش دیگری است که جلوی این پرخوری­های استرسی را می‌گیرد.

هورمون‌های مغزی باعث می‌شود مدام سراغ غذاهای چرب بروید

تا به حال به این نکته فکر کرده­اید که چرا بعضی از آدم‌ها از خوردن یک کاسه سالاد پر از سبزیجات تازه و رنگارنگ حسابی ذوق‌زده می‌شوند و برای بعضی‌‌ها سالاد خوردن کابوس است و در عوض همین که چشم‌شان به یک ظرف سیب‌زمینی سرخ کرده یا غذای چرب و چیلی می‌افتد، حال‌‌شان خوب می‌شود؟ تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود نوعی هورمون مغزی را باید در این زمینه مقصر دانست.

پژوهشگران آمریکایی با بررسی‌هایی که به تازگی انجام داده‌اند، اعلام کرده‌اند که کمبود نوعی هورمون به نام «گلوکاگن» منجر به پرخوری شده و اتفاقا تمایل افراد به خوردن چربی را هم بالا می‌برد.

چه عاملی می‌تواند ترشح این هورمون را در بدن تنظیم کرده و احساس سیری را در شما تقویت کنند؟ شاید خیلی عجیب به نظر برسد، اما جواب این سوال خواب کافی است. در شرایطی که شما ۷-۸ ساعت خواب شبانه مناسب داشته باشید، سطح هورمون در بدن شما تنظیم شده و کمتر گرسنه می‌شوید.

رژیم غذایی پرکالری سیم‌کشی‌های مغز شما را طوری تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد که به پرخوری عادت می‌کنید

بگذارید از همین اول تکلیف خودمان را با هم روشن کنیم: غذا خوردن و پرخوری کردن لذت‌بخش است و به گفته متخصصان از این نظر حتی با روابط زناشویی و داروهای مخدر رقابت می‌کند! علتش هم این است که در نتیجه پرخوری ترشح هورمون دوپامین در بدن افزایش پیدا می‌کند. نقش هورمون دوپامین هم این است که حال شما را خوب کند! وقتی این هورمون مرکز پاداش مغز را فعال می‌کند، از آن به بعد شما دائما دنبال چیزی می‌گردید که همین اثر را روی شما داشته باشد. پس دوباره و دوباره پرخوری می‌کنید تا جایی که این کار برای شما تبدیل به عادت می‌شود. خوردن بیش از حد سوسیس، شکلات، چیزکیک یا کیک پنیر، کالباس و… میل به خوردن را در شما تقویت می‌کند و هر بار که سراغ این غذاها می‌روید، بیشتر می‌خورید. درواقع اثر این خوراکی‌ها درست مثل اثری است که مواد مخدر روی معتادها دارد. به‌طوریکه شما را عادت می‌دهد تا هر بار برای لذت و آرامش بیشتر دوز مصرف‌تان را بالا ببرید! جالب است بدانید که این فرضیه را روی موش‌ها آزمایش کردند و مشاهده شد که این موجوات چنان به خوراکی‌هایی مثل شیرینی و شکلات عادت می‌کنند که برای ترک این عادت باید به آنها شوک الکتریکی وارد کرد.

برای اینکه مغزتان را دور بزنید تا این عادت از سرتان بیفتد باید سه چیز را در رژیم غذایی روزانه‌تان کاهش دهید: ۱٫ نمک ۲٫ شکر و ۳٫ چربی.

گاهی‌اوقات نیازهای روانی و جسمی‌تان با هم تداخل پیدا کرده و پرخور می‌شوید

اغلب اوقات پرخوری کردن تنها یک عکس‌العمل برای رسیدن به آرامش و ارضای یک سری نیازهای روانی است نه پاسخ به گرسنگی واقعی. درواقع شما با رییس‌تان حرف‌تان شده، عاشق شده‌اید، حجم کارتان زیاد است، دچار استرس هستید و…، اما به جای پیدا کردن راه‌حلی برای این هیجانات و احساسات، با یخچال و آشپزخانه وارد رابطه عمیق عاطفی می‌شوید! یکی از مهم‌ترین احساساتی که شما را به این تله می‌اندازد و به‌خصوص دامن‌گیر خانم‌ها می‌شود، احساس افسردگی است. اگر می‌خواهید از این دام بیرون بیایید، شب‌ها و قبل از خواب اسنک یا هر خوراکی دیگری نخورید و در عوض با وعده یک صبحانه کامل سالم به خودتان بخوابید